Jak powstają wielkie rzeźby z brązu? Dość zaskakujący proces
Moonshield
·
23 października 2014 04:30
78 557
321
22
Pomniki widujemy na co dzień, zwykle tak wtopiły się w krajobraz, że nawet o nich nie pamiętamy. Ale jak powstają? Ile trwa przygotowanie takiej rzeźby? Opowie o tym syn jednego z rzeźbiarzy zajmującego się tworzeniem pomników z brązu.
#1. Taki będzie efekt końcowy - stadko bizonów
#2. Inny projekt - dorodny łoś
#3. Pomnik byka z rodeo
#4. Najpierw powstaje ogólny szablon, aby artysta i zleceniodawca mogli porozumieć się, czego dokładnie chcą
#5. Następnie na podstawie małej makiety powstaje rama, która będzie wewnątrz rzeźby i na której rzeźba będzie się opierała
#6. Ramę okleja się styropianowymi blokami, które zostaną wyrzeźbione na wymagany kształt
#7. Na bloku z grubsza rysuje się sylwetkę rzeźby, tutaj bizona
#8. I wycina się nadmiar materiału, a tam gdzie trzeba dokłada dodatkowe porcje styropianu
#9. W czasie prac ciągle dokonuje się pomiarów, aby rzeźba była symetryczna i w odpowiedniej skali
#10. Prawie gotowe
#11. Teraz kolej na właściwe rzeźbienie - styropian okleja się cienką warstwą gliny, w której rzeźbi się szczegóły. Dzięki zastosowaniu styropianu potrzeba niedużo gliny
#12. Prawie skończony pierwszy bizon
#13. Odrysowywanie sylwetki cielaka
#14. Skończony gliniany cielak i jego makietka
#15. Początek prac nad kolejnymi dwoma bizonami
#16.
#17.
#18. Wykończona rzeźba okładana jest wieloelementową formą
#19. Kiedy gotowe są wszystkie bizony i formy dla nich, całość wysyłana jest do odlewni
#20.
#21. Zdjęcia, na podstawie których powstaną rzeźby
#22. W odlewni formy napełniane są ciekłym brązem
#23. Odlane części rzeźby, które później zostaną zespawane
#24. Każda część bizona powstawała z oddzielnej formy, teraz są spawane w całość
#25. Rzeźba w środku jest pusta. Odlewanie pełnej pochłonęłoby astronomiczne ilości brązu... i swoje by ważyła
#26. Po zespawaniu rzeźba z grubsza jest gotowa, teraz wraca do rzeźbiarza, który musi dokończyć dzieła
#27. Wygładzanie i usuwanie zbędnych nadlewów i śladów spawania przez piaskowanie
#28. Połysk znany z brązowych pomników nadawany jest przez patynę nakładaną sprayem
#29.
#30. Aby chemikalia porządnie wniknęły w metal, całość opala się nagrzewnicą
#31. Gotowe stadko - wykonanie całości zajęło... 5 lat!
#32. Łoś ze zdjęcia #2 powstał już z wykorzystaniem nowoczesnej technologii wydruku 3D pianki. Nietrudno zgadnąć, że oszczędza to wiele czasu
#33. Połączone wydruki gotowe do oklejania gliną. Łoś jest o 50% większy od żywego egzemplarza
#34. Stelaż, z którego powstaną łopaty
#35. Rzeźbienie w glinie posiłkując się zdjęciami łosi
#36. Łoś gotowy do nakładania form
#37. Szczegóły przygotowywania form - najpierw rzeźba dzielona jest na sekcje przy pomocy sztywnej taśmy
#38. Na tak przygotowany wzór nakłada się płynną gumę, która ułatwia zdjęcie form
#39. Następnie każda sekcja jest wypełniana indywidualnie substancją podobną do gipsu, po zaschnięciu utworzy ona formy
#40. Numerowanie form ułatwia późniejszy montaż całości
#41. Łopaty wykańczane są oddzielnie od reszty łosia
#42. Tak wyglądają formy przygotowane do wysyłki do odlewni
#43. Warsztat rzeźbiarza - dziesiątki modeli, prac w toku i niedokończonych projektów
Dobra, dobra. Chwila. Chcesz sobie skomentować lub ocenić komentujących?
Zaloguj się lub zarejestruj jako nieustraszony bojownik walczący z powagą